immuunsysteem versterken met voeding

21. apr, 2020

In deze tijd met alle corona ellende is het des te meer belangrijk om je immuunsysteem te versterken! Ik wil je graag wat tips geven hoe je makkelijk met gezonde voeding je immuunsysteem op peil kan houden. Ik zal ook een aantal recepten plaatsen in het recepten blog met deze ingrediënten, neem een kijkje voor inspiratie in het recepten blog! Voor vragen kun je mij mailen Jarina@natural-healings.nl

Hier volgen een aantal voedingsproducten die je immuunsysteem versterken

Knoflook helpt je immuunsysteem te versterken en luchtweginfecties bestrijden. Daarnaast wordt er gezegd dat het een antibacteriële werking heeft.

Gember heeft een anti-oxidatieve en ontstekingsremmende werking.  Gember zit vol met kalium, koper, vitamine b6, calcium, magnesium en mangaan. Bovendien is het rijk aan enzymenvitaminen in gember zijn B1, B2, B6, en vitamine C. Gemberwortel is bloed verdunnend en mensen, die bloedverdunners gebruiken moeten erg oppassen met het gebruik van verse gemberwortel.

Citrus vruchten sinaasappels, grapefruits en mandarijnen zijn rijk aan vitamine C en Antioxidanten. Vitamine C staat bekend om antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. En helpt het immuunsysteem bij het bestrijden van virale of bacteriële infecties.

ijzerrijke voeding; IJzer is onder andere nodig om in onze cellen energie te produceren en ijzer draagt bij aan een normale werking van het afweersysteem. ijzer zit in vlees met name rund en lamsvlees, ook in volkorenbrood en andere volkoren producten. Noten en peulvruchten. Verder zijn donkergroene groente een belangrijke bron van ijzer zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet.

Vlierbessen Vroeger trok men van vlierbessen een extract om griepvirussen tegen te gaan. Sommigen beweren zelfs dat je na het drinken van dit extract ook sneller herstelt van de griep. De vrucht zelf is rijk aan antioxidanten. Bovendien zijn vlierbessen ook ontstekingsremmers.

Watermeloen Een rijpe watermeloen bevat veel antioxidanten. Glutathion - te vinden in het rode vruchtvlees - versterkt het immuunsysteem en houdt infecties tegen.

Magere yoghurt verlaagt je de kans op een verkoudheid. Beweert wordt dat magere yoghurt je immuunsysteem versterkt, waardoor je minder snel ziek wordt.

zoete aardappelen, bevatten het antioxidant bètacaroteen. Bataat bevat ook veel vitamine A. Een vitamine die het ouderdomsproces vertraagt en het risico op sommige kankers vermindert.

Broccoli bevat veel voedingsstoffen die je weerstand verbeteren. In deze groente zit vitamine A, vitamine C en glutathion.

Champignons bevatten antioxidanten en het mineraal selenium. Een lage hoeveelheid selenium heeft een positieve invloed op griep. champignons zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem.

Noten en zaden zijn ook goede bron van vezels, antioxidanten en gezonde vetten, die gunstig zijn voor je gezondheid. Sesamzaad en amandelen zijn bijzonder goede bronnen van koper en vitamine E. Pompoenpitten en cashewnoten zijn rijk aan zink.

Honing, een van de belangrijkste natuurlijke gezondheidsvoordelen van honing is dat het vol zit met vitaminen, mineralen en enzymen. Deze beschermen het lichaam tegen bacteriën en versterken het immuunsysteem. Als je honing gebruikt helpt het ook symptomen van bijvoorbeeld een verkoudheid of de griep, zoals hoesten, een pijnlijke keel of een verstopte neus, onder controle te houden.

Kaneel De stoffen in kaneel hebben antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen. Kaneel werkt ontstekingsremmend en het zit vol met antioxidanten. Tevens remt kaneel bloedsuiker schommelingen, stimuleert de groei van goede darmbacteriën.

*Recept gember, honing en citroen thee

Snij de gember in hele dunne plakjes, zet een liter water op , laat de gember een kwartiertje zachtjes mee koken. Doe de gember thee in een pot of thermoskan/fles. Voeg een paar plakjes verse citroen toe laat deze even trekken, bij het inschenken laat je de thee even afkoelen voordat je er honing (naar smaak) aan toevoegt. Honing in hete thee verliest zijn helende werking dus altijd af laten koelen of wat koud water toevoegen!

Enjoy and stay Healhty!

21. mrt, 2016

Ik eet nu 2,5 maand suikervrij en koolhydraat arm, mijn ervaring door eerst opzoek te gaan naar vervangende maaltijden en snacks die je net zo lekker vindt maakt het beginnen makkelijker. Plannen van de eerste week, zorg ervoor dat je geen ongezonde maaltijden, snacks en suikers in huis hebt om niet in de verleiding te komen.
Mijn voordelen uit ervaring door gezond en suikervrij te eten, is dat ik geen moeite heb om ongezonde dingen te laten staan. Wel heb ik af en toe een dag dat het echt moeilijk is, dan loop je met trek door de supermarkt en zie je ineens allemaal ongezonde lekkernijen. Dan is de kunst om gewoon door te lopen... 
Nu heb ik meer voordelen ik heb dagelijks meer energie en ik ben veel minder moe dan voorheen, ik heb suikerziekte en ik heb in de afgelopen 2 maanden mijn insuline gebruik kunnen halveren!🍀 
Ik kan het iedereen aanraden om het suiker gebruik in het dagelijks leven te minderen! Wil je meer weten over mijn ervaring of wil je advies om zelf te beginnen, stuur mij dan een bericht via contact.

21. mrt, 2016

op deze pagina plaats ik mijn favoriete recepten om jou een idee te geven hoe mijn dagelijks eet-patroon er uit ziet en hoe jouw nieuwe eet patroon er uit kan gaan zien!!